Běh na lyžích

Běžky

Běh na lyžích je způsobem dopravy v zasněženém terénu a zároveň komplexní pohybovou aktivitou. Zatěžuje rovnoměrně pohybový i oběhový aparát. Působí pozitivně na dýchací ústrojí. Přispívá k protažení zádových svalů, odstraňuje nerovnováhy typické pro lidi se sedavým zaměstnáním.

Posilované partie

Při běhu na lyžích posilujete nohy, hýždě, boky a svaly rukou. Spalujete při něm tuky, takže hubnete. Pohyb na čerstvém vzduchu působí pozitivně na psychiku, odbourává stres. Zvyšujete svou kondici.

Ideální rekreační zimní sport

Nemusíte se nijak přepínat, právě naopak, nejlepších výsledků dosáhnete rekreačním během, který vám bude dělat radost. Je proto vhodným sportem pro všechny generace, můžete s ním začít v jakémkoli věku.

Bez obav jej mohou provozovat lidi s nadváhou, protože při něm nezatěžují kloubní systém (na rozdíl od sjezdového lyžování).

K běhu na lyžích se používají speciální lyže, běžky.

Typy běhu na lyžích

Rozlišuje se několik stylů běhu. Při klasickém stylu se běží v připravené stopě technikou střídavého běhu. Volný styl může zahrnovat více technik, používá se ale především k označení jízdy technikou bruslení, kdy se lyžař střídavě odráží z obou lyží.

Rozlišuje se jednodobé bruslení, při kterém na 1 odraz lyží připadá 1 odpich hůlkami. Při dvoudobém bruslení připadá 1 odraz hůlkami na 2 odrazy lyží. Používá se při stoupání nebo při obtížnějších partiích. Při sjezdech se používá prosté bruslení, bez odrazu hůlkami.

Podle stylů se rozlišuje také několik typů běžek. Klasické, pro pohyb ve stopě, skateové pro volný styl, kombi lyže, střed mezi 2 předchozími a backcountry lyže vhodné pro pohyb ve volné přírodě (hluboký sníh apod.).

Požadavky na lyžařskou výbavu

Klasické lyže by měly být asi o 15 až 20 cm vyšší než vy, lyže na bruslení stejně dlouhé jako vy a kombíky něco mezi. K typům lyží si vyberte správný typ bot. Většina dnešních je tepelně izolovaná a nepromokavá. K uchycení lyže na botu slouží vázání. Hole na klasiku jsou po ramena, na bruslení po spánky.

Pro běh na lyžích nepotřebujete žádné speciální oblečení. Doporučuje se spíše lehčí oblečení a několik vrstev, které můžete cestou svlékat.

Při běžkování se hodně zapotíte a vydáte spoustu energie, je dobré mít s sebou termosku s teplým čajem, popř. nějaký rychlý zdroj energie (např. čokoládovou nebo müsli tyčinku).