Fitball

Cvičení na fitballu doma

Fit ball je známý také pod názvem gymnastický míč. Zpočátku byl používán pouze jako rehabilitační pomůcka, dnes má podstatně širší využití.

Slouží jako nestabilní základna. Tím při každém pohybu používáte mnohem více svalů než při cvičení na pevné podložce. Pro udržení rovnováhy zapojujete svaly centra těla (břišní, zádové a hýžďové), čímž tyto oblasti nejen tvarujete, ale posilujete také svalstvo, které má na starosti správné držení těla.

Efekt fitballu na lidské tělo

Tím předcházíte problémům s bolestí zad. Správné držení těla také vyvolává dojem štíhlejší postavy. Cvičením na míči zpevníte ochablé svaly, protáhnete zkrácené svaly a vytvarujete problémové partie.

Zlepšíte stabilitu a koordinaci. Cvičením sestavy bez přerušování zvyšujete tepovou frekvenci a tím pozitivně působíte na kardiovaskulární systém. Spalujete tukové zásoby. Aerobní cvičení má také pozitivní vliv na náladu. Balon může sloužit také jako protahovací pomůcka, zvýšíte tak svou pružnost a ohebnost.

Kromě cvičení i odpočinek

Míč je využíván také k relaxaci. Rolování na baloně je velmi uklidňující. Snižuje napětí ve svalech a pomáhá odplavovat z těla stresové hormony. Je vhodnou cvičební pomůckou pro těhotné ženy. Své uplatnění má také při porodu, uvolňuje pánevní dno. Můžete jej použít i jako zdravou náhražku židle.

Může být také posilovací pomůckou. Může sloužit jako základna (např. lavička), ale také jako samotné posilovací náčiní. Kulatý povrch umožňuje položit tělo na různá místa, rolovat se nahoru či dolů a tím zvyšovat nebo snižovat obtížnost cviku. Rolování ve všech směrech umožňuje měnit zatěžované svaly.

Vlivy cvičení na fitballu

Cvičení na míči maximálně odlehčuje kloubům.

Je vhodné pro každého bez ohledu na věk, hmotnost či fyzickou kondici. Jedinou kontraindikací cvičení je bolest.

Pozor na správnou velikost

Důležité je vybrat si správnou velikost balonu. Ta závisí na výšce vaší postavy. Měříte-li do 140 cm, kupte si balon o průměru 45 cm. Máte-li do 150 cm, průměr míče by měl být 55 cm, je-li vaše výška do 175 cm, hodí se balon o průměru 65 cm. Balon o průměru 75 cm si kupte tehdy, měříte-li nad 175 cm.

Když se posadíte na nafouknutý míč, bérec by měl být kolmo k podlaze, se stehnem by měl svírat nepatrně větší pravý úhel a celá plocha chodidel by měla být na zemi. Některé balony bývají označeny stupněm pevnosti. Nosnost většiny z nich je obvykle 300 kg.

Rady pro cvičení

Cvičte na rovném čistém povrchu bez přítomnosti ostrých předmětů. Zajistěte kolem sebe dostatek prostoru. Cvičte bosí nebo v neklouzavé sportovní obuvi. Oblečte se pohodlně. Oděv by neměl být příliš volný nebo plandavý, neměl by vám bránit v plném rozsahu pohybu těla a končetin. Vhodným doplňkem je cvičební podložka, která chrání záda a hlavu při cvičení na podlaze.

Každé cvičení na baloně by mělo sestávat ze zahřátí, samotného cvičení a následného protažení a relaxace. Důležitá je správná technika cvičení. Přestaňte, pokud se cítíte unavení. Špatnou koordinací si můžete přivodit úraz.