Jóga

Cvičení jógy

Slovo jóga pochází ze sanskrtu, znamená spojit, sjednotit. Nejde pouze o fyzické cvičení, jóga je také způsob života, který vede k duševnímu klidu, psychofyzické rovnováze a k poznání sebe sama. Podstatou jógy je procvičení těla a relaxace mysli, klade důraz na sjednocení těla a mysli.

Vliv jógy na organismus

Zahrnuje protahovací, dechové, meditační, relaxační a posilovací techniky. Jógou formujete postavu, posilujete svaly, zvyšujete pružnost těla. Pomáhá odbourávat stres, deprese, pocity úzkosti, bojuje proti únavě.

Zmírňuje bolesti zad, bolesti hlavy, působí pozitivně na astma. Doporučuje se při léčbě neplodnosti. Pomáhá při nespavosti, zmírňuje průvodní znaky menopauzy. Nabíjí energií. Je formou aktivního odpočinku.

Jóga obsahuje:

  1. Jógové pozice, asány – pozice těla, které přecházejí plynule jedna v druhou.
  2. Dechová cvičení, pranajáma – vědomá kontrola dýchání při cvičení. Některé cviky nelze bez správného nádechu a výdechu provést. Nesprávné dýchání může také při cvičení způsobovat nepříjemné pocity. S nádechem obohacujete tělo o energii, při výdechu zbavujete tělo jedů.
  3. Koncentrace – soustředění se na správnou techniku provádění jednotlivých asán a na správné dýchání.
  4. Relaxace – vede k uvolnění svalového napětí a zklidnění mysli. Jóga učí také některým metodám relaxace, které můžete použít při napětí během dne.
  5. Meditace – uvědomění si svého já.

Vhodná pro všechny

Je vhodná pro muže i ženy všech věkových kategorií. Každý cvičí dle svých možností (asány a jejich varianty, doba výdrže apod.). Na cvičení jógy stačí běžná podložka a pohodlné oblečení, cvičí se bez bot a bez speciálního náčiní.

Rozdělení jógy

Existuje více druhů jógy. Každý z nich využívá specifické cviky a má svůj specifický účel. Nejznámější jsou Bikram jóga a Power jóga. Bikram jóga využívá 26 cviků, které se provádí při teplotě kolem 40°C. V teple se svaly uvolňují a zvládnete složitější cviky.

Příznivý vliv na organimus

Pocení odplavuje z těla škodlivé látky, rychleji hubnete. Čistí pleť, lymfatický systém a zlepšuje imunitu. Posiluje srdce a krevní oběh. Power jóga klade důraz na sílu a ohebnost, je fyzicky náročnější, asány se dynamicky střídají. Z power jógy vychází pilates. Jóga pro těhotné se nazývá Gravidjóga.

Jógu můžete cvičit ve skupině pod vedením lektora nebo sami doma podle videokazety nebo dvd.