Jogging

Běhání

Jogging je velmi pomalý běh, který trvá ideálně 20 – 30 minut a při kterém vydáte pouze malé množství energie. Místy může přecházet v rychlou chůzi, tzv. walking.

Ideální způsob hubnutí

Jogging může být určitou formou relaxace, je však vhodnou fyzickou aktivitou k hubnutí. Je ideálním sportem pro srdce a oběhový systém. Odbourává stres a pohyb na čerstvém vzduchu posiluje imunitní systém.

Nezapomínejte na rozcvičku

Před každým joggingem se alespoň 5 minut rozcvičte. Protáhněte ramena, dolní část trupu, hýždě, třísla, stehna a lýtka. Svaly se tak připraví na nastávající námahu a sníží se riziko jejich poranění.

Nepřepínejte se

Správným tempem joggujete tehdy, když můžete při běhu mluvit. Tehdy se pohybujete mezi 60 – 75 % maximální tepové frekvence (220 – váš věk) a spalujete tuky. Jakmile nejste schopni konverzovat, běžíte příliš rychle. Vaše tepová frekvence stoupne nad 85 % maxima, budete spalovat pouze cukry a brzy se vyčerpáte.

Opakováním k dokonalosti

Když budete běhat pravidelně, zlepšíte svou kondici a budete schopni běžet rychleji, aniž byste se zadýchali. Jakmile začnete při běhu cítit nepříjemné pocity, bolest, slabost nebo únavu, odpočiňte si a zpomalte. Budete-li příliš překonávat své síly, může dojít k natažení nebo ztuhnutí svalů a poškození kloubů.

Na závěr joggingu své svaly opět pořádně protáhněte.

Nezapomínejte na kvalitní obuv

Je důležité investovat do správné obuvi. Měla by být dostatečně měkká, pohodlná a pevná, aby držela kotník a nedošlo k jeho podvrtnutí. Pružná vnitřní podšívka podpírá nožní klenbu a zmírňuje otřesy, aby nárazy nepoškodily klouby. Ponožky by měly být bavlněné, aby sály pot, a pohodlné, nezkrabacené, aby vás netlačily. Ideální na jogging je funkční prádlo a sportovní oblečení, které odvádí pot.

Vzhledem k tomu, že jogging je běh pomalý a můžete si sami rozhodnout, kdy jste unavení a kdy si odpočinete, je vhodný pro muže i ženy každého věku a úrovně zdatnosti. Pokud je vám nad 35 let, nikdy předtím jste nesportovali nebo nejste zcela zdrávi, poraďte se nejprve s lékařem.

Opatrně s nadváhou

Máte-li nadváhu do 5 kilo, můžete začít joggovat bez obav. Máte-li však nadváhu větší než 5 kilo a léta jste neprovozovali žádnou pravidelnou fyzickou aktivitu, začněte několikatýdenní rychlejší chůzí, dokud si vaše tělo nezvykne. Zátěž zvedejte pomalu.

Jogging nebo běhání?

A jaký je rozdíl mezi joggingem a během? Při joggingu získáte kondici, zlepšíte zdraví a snížíte hmotnost při nízké intenzitě a rychlosti. Týdně byste měli najoggovat do 20 km. Běhat byste měli rychleji a s větší intenzitou nad 20 km týdně. Běh kondici rozvíjí a zvyšuje výkonnost. Není vhodný pro začátečníky.

Ideální čas pro jogging

Nejvhodnější dobou pro vykonávání fyzické aktivity je 7 – 11 hodin dopoledne. Tělo je odpočaté, připravené podat nejlepší výkon. Ranní běh dobře okysličí mozek a ten pak bude podávat lepší výkony.

Měli byste však provést delší strečink a běžet pomalejším tempem, protože po ránu nejsou plně připraveny svaly. Nejčastěji běhají lidé odpoledne. Svaly jsou protažené, odpočinete si od práce a načerpáte nové síly.

Můžete běhat i večer, i když v tuto dobu bývá organismus v útlumu. Záleží jen na vás, kdy se do toho pustíte. Vyhraďte si čas, kdy budete joggovat, nehledejte si výmluvy. Důležitá je pravidelnost tréninku. Jste-li nachlazení nebo nemocní, dejte si pár dní pauzu, poté pozvolna začněte, brzy se dostanete do původní kondice.

Pokud doplníte jogging i jinými sporty (cyklistika, plavání), posílíte i jiné části těla a dojde tak k potřebné regeneraci.