Pilates

Pilates je metoda, která využívá při cvičení spolupráci těla a duše. Vynalezl ji Joseph H. Pilates ve 20. letech minulého století. Jedná se o pomalé plynulé cvičení na podložkách, při kterém se využívá hmotnosti vlastního těla.

Pomalé plynulé cvičení

Pro zpestření nebo při vyšší pokročilosti se využívá také pomůcek (kruh, gymnastický míč, gumičky). Výsledkem cvičení je silné štíhlé ohebné tělo s prodlouženými svaly a harmonická osobnost.

Touto metodou posilujete také malé svalové skupiny, které mají na starosti držení těla a které pomáhají svalům velkým.

Podporuje rovnováhu svalových skupin

Přispívá k rovnováze mezi svalovými skupinami, formuje postavu, odstraňuje chronické bolesti zad, využívá se při rehabilitaci nebo po úrazech. Rozvíjí koordinaci, rovnováhu a sílu. Zlepšuje kondici a koncentraci, odbourává stres.

Pro muže i ženy

Pilates je vhodné pro muže i ženy všech věkových skupin a váhových kategorií, mohou ji cvičit zdatní sportovci i ti, kteří nikdy necvičili. Doporučuje se také těhotným ženám.

Hlavními principy pilates jsou:

  1. Centrum síly, power house – všechny pohyby při cvičení pilates vychází z tohoto „bodu“, z hluboko uložených břišních svalů. Posílením tohoto místa zmírníte bolesti zad, zeštíhlíte v pase, vaše břicho bude plošší a zpevníte páteř.
  2. Kontrola – jedná se o kontrolu dýchání, koncentrace a správně vedeného pohybu.
  3. Dýchání – pilates využívá při cvičení hlubokého dýchání, nikdy se nezadržuje dech. Cvičíte v rytmu svého dechu. Práce s dechem má pozitivní vliv na cvičení i na vaši psychiku.
  4. Koncentrace – metoda je založená na uvědomění si všech svalů při jakékoli činnosti. Soustředění mysli na prováděný pohyb má kladný vliv na kontrolu činnosti svalů, mysl a tělo nelze oddělit.
  5. Přesnost – dobrých výsledků dosáhnete pouze tak, že budete jednotlivé cviky provádět správně a přesně, nikoli rychle. Kvalita pohybu je důležitější než jeho kvantita.
  6. Plynulost – jednotlivé prvky na sebe plynule navazují bez trhavých pohybů nebo kmitání.

Pilates můžete cvičit podle instruktora v pořádaných kurzech nebo můžete cvičit sami doma třeba podle video nebo dvd nahrávky.