Plavání

Pravidelné plavání vede k všestrannému rozvoji pohybového aparátu, otužováním posílíte imunitní systém a upevníte zdraví, zregenerujete duševní i fyzické síly.

Plavání

Pří plavání dochází k prokrvování organismu, z těla jsou pak ve vyšší míře odplavovány odpadní látky a to má příznivý vliv na celulitidu. Ve vodě můžete také posilovat svaly. Plavání však není ideálním sportem na hubnutí.

Hubnout budete až zahřátí

Většinou se plave v chladnější vodě než je teplota těla a pro spalování kalorií a rýsování svalů je potřeba tělo zahřát. Při pocitu chladu tělo zadržuje tuk, čímž se chrání proti ztrátě tepla.

Tento jev je ještě podpořen nemožností pocení ve vodě. Dalším problémem je to, že plavání přímo svádí k „flákání“, po hladině se můžete totiž pohybovat i s minimální námahou.

Plavání je šetrné na klouby

Voda nadnáší a nezatěžuje tak kloubní systém. Plavání je proto vhodným sportem pro lidi s nadváhou. Z téhož důvodu je plavání také rehabilitačním cvičením po úrazech a operacích.

Také před plaváním byste se měli zahřát, protáhnout svaly a rozhýbat klouby. Chcete-li spálit nějaké kalorie, měli byste plavat alespoň 20 minut (maximálně 40 minut, pak dochází k přetížení svalů) stejným plaveckým stylem a pohyby provádět poctivě.

Pod vodou s větším odporem

Voda klade větší odpor než vzduch, mějte proto při záběru svaly zpevněné. Potom se vám zvýší tepová frekvence a vy začnete spalovat tuky. Nakonec se vyplavte jiným stylem. Na plavání nemusíte zanevřít i z toho důvodu, že při hubnutí je důležitá vyváženost. Po fyzické námaze si v bazénu tělo krásně protáhnete a uvolníte.

Posilování většiny svalů

Při plavání jsou posilovány téměř všechny svalové skupiny. Je však důležité zvládat správnou techniku jednotlivých stylů. Kraulem formujete hlavně stehna a zadek. Plavete-li prsa, posílíte hlavně prsní svalstvo, což se projeví na tvaru vašeho poprsí.

Naučte se správný styl

Naopak, nesprávnou technikou můžete tělu uškodit. Při kraulu mějte hlavu vodorovně s tělem a hladinou. Z vysoké polohy hlavy vás bude bolet za krkem. Plavete-li znak, neměli byste mít boky příliš nad nebo pod hladinou. Zatěžujete pak příliš bederní páteř. Při plavání prsou bez noření hlavy do vody dochází k přepětí šíjových svalů.

Několik vodních tipů na závěr

V bazénech bývá většinou vyhrazena dráha pro plavce. I tady byste měli dodržovat jistou plaveckou etiketu. Nechávejte rozestup alespoň 1,5 metru, dodržujte směr otáčení (obvykle směr hodinových ručiček). Nenoste do vody šperky. Kromě toho, že byste o ně mohli přijít, můžete někoho i nechtěně zranit. Vyberte si vhodné plavky.